YVEN IF 75 ÅR!

Yven Idrettsforening ble stiftet 14. desember 1945. Klubben spiller nå i 7. divisjon i Østfold Fotballkrets, og har i dag a-lag, Old boys og åtte aldersbestemte lag.

Yven ble stiftet av Anker Fredriksen, Ragnar Johansen og Erik Pettersen. Klubben ble en ren fotballklubb, selv om ambisjonen først også var å ha ski, friidrett og bordtennis på programmet. Da Yven ble stiftet spilte man nede ved Glomma, men flyttet senere lenger opp i åsen. Mot slutten av 1960-tallet, når boligbyggingen på Yven tiltok, ble det stor aktivitet i og rundt klubben og gressbanen ble innviet i 1969. Fra 1975 til 1985 var klubben tidvis beste klubb i tidligere Tune kommune. I 1974 åpnet Hannestad skole i umiddelbar tilknytning til Yvenbanen, og klubben fikk bruke en del av tilfluktsrommet fram til man i 1981 kunne innvie klubbhus. I 1984 startet Yven en knøtteturnering, som i mange år var klart størst i Østfold med over 100 påmeldte lag. Etter mange år på nivå 7 fikk Yven et år i 5. divisjon i 1993. Men det var først da Dag Klavestad trente klubben at man i 1999 rykket opp og etablerte seg. Det ble 11 år i 5. divisjon før nedrykket i 2010. I 1995 meldte klubben også på et damelag i 3. divisjon, som i 1998 tok steget opp i 2. divisjon. Anført av trener Odd Willi Hansen knivet Yven med Rolvsøy om å være nedre Glommas beste klubb. De siste 10 årene har klubben vært på vandring mellom de tre laveste divisjonene.

Klubblegenden Oskar Johansen ble første æresmedlem, og senere har Tor Olsen, Egil Sørensen, Gunnar Wehler og Jan Åge Nilsen også blitt det.

Yven har farger av svensk og logo av tysk opprinnelse. Arne Schrøders logoforslag vant, basert på et skjold han hadde sett på en reise til Tyskland. Draktfargene ble fastsatt til svart og grønn, men det var draktmangel etter krigen og da klubben kom i kontakt med en kjenning som solgte drakter i Sverige med svenskeflaggets farger, ble disse valgt i stedet.

Lengstsittende ledere: Stein Øren (15 år), Oskar Johansen (13 år), og John Egil Kristiansen (7 år).

Kjente spillere/trenere: Asbjørn Hansen, Bjørn Woodruff, Roar Wehler, Kai Andersen, Thomas Pereira, Per Åge Skrøder, Berat Jusufi, Anette Pedersen, Joachim Jørgensen og Joachim Thomassen.

(Kilder: gamle Yvenguttter og https://no.wikipedia.org/wiki/Yven_Idrettsforening)